tisdag 12 maj 2009

Magdalena Ribbing, hjälp mig.

Jag har så himla svårt för hur jag ska förhålla mig till "ska vi gå och ta en öl?". Eftersom jag inte dricker öl, vin eller sprit (dricker kanske en cider, ganska sällan) så vet jag inte vad andra förväntar sig. Det känns lite som att bli medbjuden på fika men vägra äta eller ta en kaffe. Förstår ni vad jag menar? Och jag överdramatiserar nog, det är säkert okej att följa med och typ ta en läsk istället, men det känns samtidigt som ett sådan genrebrott eftersom det inte riktigt är vad som förväntas av en. Många som dricker alkohol blir väldigt förvånade när man säger nej tack och en del blir nästan stötta eller tror att man säger nej för att på något sätt "verka bättre". Jag har så svårt att förstå varför ett nej blir så himla dramatiskt. Gör jag problemet större än vad det är? Är det jag som tolkar andra fel och överanalyserar deras beteende? Är det okej att tacka ja till en öl- eller vinträff och samtidigt inte dricka öl eller vin? Jag förstår att det är själva mötet som är i centrum och att ölen/vinet/whatever oftast snarare bara är en förevändning för att träffas, men är det ändå inte lite weird att tacka ja om man inte tänker delta enligt premisserna? Hjälp!

6 kommentarer:

  1. Jag känner så ofta här i England, där alla vill gå till puben hela tiden. Jag som inte dricker öl (dock vin och sprit) gillar inte att dricka alls under dagen, men folk blir ofta sådär "VA?!" när man inte vill. Jag tror att det har mer att göra med att folk känner att man dömer DERAS val att dricka genom att inte dricka. Om du förstår vad jag menar. Även om jag står framför det problemet ofta här, så tycker jag folk är mycket lugnare med det än i Sverige. Här finns alltid så många soft drinks redo och ja, jag vet inte, kanske en kulturell skillnad men folk brukar inte bli så sura, eller ge sig ganska lätt.

    I Sverige blir folk lätt snipiga när man inte vill. Men samtidigt ska man ju inte sitta och dricka för att man ska göra någon annan glad. Stå på dig, även om det är awkward! Man kan ju alltid föreslå en fika på dagen eller en middag om man definitivt vill undvika.

    SvaraRadera
  2. alltså jag tycker det beror på vilka du ska på öldejt med. kommer de bli odrägliga och skratta åt tråkiga saker tycker jag det är lika bra att stanna hemma om man själv inte tänker bete som dom. mest för sin egen skull liksom. jag tror inte folk bryr sig så mycket om vad du dricker, jag hoppas inte det iallafall, det vore så konstigt. jag brukade vara nykter med fulla kompisar rätt ofta förut, det funkar ju rätt bra så länge ingen blir för full och man bara vill därifrån.
    eh.
    jaja.

    SvaraRadera
  3. Jag undrar också. Jag skissade en gång en serie om hela "gå och ta en öl och lära känna varandra"-beteendet. Jag tycker oftast det jobbiga är att folk vi ha en motivering till varför man inte vill dricka alkohol. Man känner sig så dum och liten vad man än säger men man kan väl alltid ljuga, antar jag.

    Och så kan man tänka, hur reagerade vi när Ella inte ville äta något friterat på friteringsawesomehänget? Jag reagerade med skepsis och besvikelse. Bland annat!

    SvaraRadera
  4. Man måste motivera att man inte vill dricka öl men man måste inte motivera att man vill dricka öl så pass mycket att man kräks på sin bästa väns nyduschade hår och sen tappar bort sina husnycklar.

    "Det sociala spelet" borde vara en titel från Kärnan.

    SvaraRadera
  5. Astrid: Ja, det känns precis som att alla tror att man dömer dem, fast man inte alls gör det. Jag förstår inte alls var det kommer från! Jag har ju egentligen inte emot att andra dricker (förutom det vanliga att människor kan bli väldigt jobbiga när de är väldigt fulla), men det känns som att de tror att man tycker det. Tvärtom brukar de nästan vara lättare att prata med eftersom de är mycket öppnare, haha.

    Ella: Ja, alltså det är typ klasskompisar så jag vet inte riktigt hur de beter sig. Det är mest det här "VAAAA ska du inte DRICKAAAA" jag vill undvika, men å andra sidan kanske jag gör det till ett större problem än vad det är också.

    Orp: Jo, men typ klasskompisar. Ja, hela grejen med att man måste ha en förklaring är så konstig.

    maräng: Haha. Hej söt.

    SvaraRadera
  6. Har inte så mycket att tillägga här egentligen. Om du verkligen hade velat vara med till varje pris hade du ju kunnat göra en grej av att det är just öl du inte gillar eller något, men det är ju oftast hela konceptet som avskräcker. De här konstiga konventionerna som ingår i "ta en öl" "dejta" och vad som är "en bra fest", har aldrig fattat dem. Fucking chinese!

    SvaraRadera