söndag 4 januari 2009

jag tror fortfarande att vi kommer mötas i barcelonas hamn någongång

Jag har glömt hur man hittar musik. Nu är jag lat och går bara in på bloggar och lyssnar där eller på tips på myspace. Jag är slö! Inte hittar jag något nytt att lyssna på heller. Ibland är det en låt eller två som är okej, men aldrig längre fantastisk. Dessutom låter de alltid som något jag lyssnat på hundra gånger innan.
Senaste låten var Vivian Girls "Tell the world". Jag har aslänge försökt komma på vilka de låter som i den låten. Jag vet inte. Det är någon blandning av typ Go Sailor, Aislers Set och jag vet inte vad. Det där sista jävla indiebandet med tjejer som låter precis som den låten. Jag minns inte vilka. Jag minns inte vad banden heter längre, det var så längesedan jag lyssnade ordentligt på den typen av indie (skramlig pop från 80- och tidigt 90-tal, med bara tjejer). Det är något med låten som påminner om Beat Happening också. Äh, jag vet inte. Alla de där banden låter likadant för mig. Det har de alltid gjort. Det betyder inte att jag inte tyckte om att höra dem (det gör jag bevisligen fortfarande), det var bara att det lät så lika. Det var väl därför jag aldrig orkade fördjupa mig något ordentligt i varken det eller twee. Nu börjar jag lyssna igenom det jag har på datorn igen för att hitta fröet till "Tell the world". Jag hittar det inte, men det är himla fint att höra banden igen. Fina, fina Marine Girls. Fina Aislers Set. Jag önskar att jag hade älskat musiken så hårt att jag bara kunde avsäga mig all musik gjord av killar och bara koncentrera mig på fina indieband med tjejer. (Nu har jag visserligen inte kollat upp konstellationerna bakom banden här, så det är möjligt att det är killar i dem och är tjejer som sjunger, det har jag inte koll på. Och då faller hela tanken. Fast i Beat Happening vet jag att det är en kille som sjunger. Å andra sidan har jag aldrig riktigt fattat Beat Happening fullt ut heller, bara några få låtar). Låten, just det. Den kanske är lite lite Tiger Trap också, jag vet inte. Det kanske bara är disten som lurar mig. Många av de här referenser är kanske mer efter hur banden känns för mig än hur de låter. Jag vet inte, jag har alltid varit dålig på det. Haha, jag googlade Aislers Set (det var en kille med, buhu) och såg namnet: C86! Haha, hur fan kunde jag glömma. Jag känner mig så gammal. Jag vill vara 16 och göra bandtröjor igen. Jag känner mig för gammal och tråkig för det. Jag känner mig för gammal för festivaler och för att gå på popklubb. (Det kan vara min åldersnoja också, jag vet inte). Och det är ju himla typiskt att jag bara associerar Vivian Girls till vad jag upplever som tjejband, men alltså, det är något band eller någon låt jag tänker på som låter och känns precis som "Tell the world". Det är möjligt att det är någon satans Beat Happening-låt bara för det, jag vet inte, jag kan inte komma på det. Hjälp mig!

P.S. Jag vet att alla de här banden inte är så gamla som 80- och 90-tal, men de KÄNNS så.

3 kommentarer:

  1. Du kan få en Spotify-invite av mig sen när jag får nya om du vill. Det finns mycket musik där och det är så lätt att komma åt den.

    Brukar mest använda pitchfork, last.fm-radion och några bloggar när jag vill lyssna på något nytt.

    Aislers Set tror jag 00-tal, känns så i alla fall.

    Mehiugi. Jag glömde bort vad jag mer skulle skriva. Jag lyssnar på Queen.

    SvaraRadera
  2. Åh, schyrre. Jag har funderat på om det är värt att betala för en månad. Är det mycket indie?

    Jo, Aislers började i slutet av 90-talet men har väl mest varit verksamma på 2000-talet.

    Haha.

    SvaraRadera
  3. Nej, indieutbudet är rätt dåligt. De har till exempel bara en skiva med Built to spill och inget med Aislers Set. Däremot har de ofta hur mycket som helst av större artister, allt från Neil Young till Belle & Sebastian liksom och oftast typ flera bootlegs som man aldrig har hört talas om. Jag betalade för en månad och tycker lätt att det är värt det, man slipper ju reklamen också även om den inte är så störig. Efter att månaden gått ut övergår kontot till ett gratiskonto (alltså med reklam) så de där 99 kronorna kan ju vara en engångssumma också.

    De lägger tydligen till uppemot 20000 låtar om dagen på Spotify så utbudet växer ju enormt hela tiden. Tror jag läste någonstans att de redan hade 4-5 miljoner låtar. De har massor av svåråtkomlig gammal blues och gospel men också soul, alla möjliga samlingar, soundtrack och så vidare.

    SvaraRadera