onsdag 13 augusti 2008

not dancing

Jag hittar ingen ny musik. Mitt musiklyssnande har, trots vårt projekt, stått still sedan april. Då tappade jag tid och ork men nu när jag gjort ett ärligt försök att komma igen hittar jag ingenting. Jag har lyssnat på hur många nya låtar som helst och det är inte en enda av dem som gjort mig exalterad. Alla låtar jag hör är bara blablabla. Jag är ju en sucker för popmusik, så det känns som att det borde vara enkelt att hitta NÅGON låt som jag tycker väldigt mycket om (hela igenom) men det går inte. Det finns inget som får mig att känna att det är något nytt, spännande och framförallt BRA jag lyssnar på. Jag vet inte riktigt om det är mig eller musiken det är fel på. Men att jag inte hört en ny bra låt, en sådan som man blir riktigt uppspelt av för att den är så fantastisk, det är ganska konstigt. Det är alltid något som är fel. Det är för vanligt. För intetsägande. Texterna är alldeles för dumma.
Jag älskar inte något nytt jag hör, jag tycker inte ens om Air France (som egentligen är ett sådant där band jag fastnar ganska lätt för, men jag gillar inte dem).

Jag vill bara hitta en låt att älska förbehållslöst och känna att jag är på rätt spår igen.

Det jag gör nu är istället att jag sitter och blir manisk över youtubefilmer med Zach Condon (som jag sett säkert tjugo gånger innan) och laddar ner de låtar han nämner eller sjunger på. Och de är ju bra såklart, men det känns så fuskigt eftersom de är några år gamla och jag dessutom hört honom sjunga dem jättemånga gånger och att det är anledningen till mitt intresse. Oftast föredrar jag hans version ändå, eftersom Zach Condon är GUD (ja, jag är fjorton just nu). Min Beirutbesatthet har bestått väl i över åtta månader nu. Jag hörde honom tidigare men det var något som förändrades. Jag talar inte högt om det. Jag bara lyssnar maniskt, hela tiden. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag lyssnar alltid på Beirut när jag är ensam i bilen (gärna annars också men de flesta som åker bil med mig har väl tröttnat ganska rejält nu). När jag kör ensam på motorvägen spelar jag Beirut så högt att jag får ont i öronen och sjunger med tills jag får halsont.

3 kommentarer:

  1. Jag hade en Beirutperiod i vintras, sen har det nästan stått still. Rejäl period då dock, mycket fin.

    Men vad tyckte du om våra blandskivor dårå? Och förra blandskivorna? Inga låtar som gillades där? En hel del popmusik rymdes!

    SvaraRadera
  2. Jag hade svennigt mycket pop, bruschan! Du kanske behöver en helomvändning och typ Iron Maiden.

    SvaraRadera