söndag 21 september 2008

är det så att du är henriks bror?

Det här med parfym. Jag vet inte längre vem jag är. Eller jag vet, men jag behöver fler jag. Fler parfymer som är jag. Jag har fastnat någonstans och hittar inga fler jag. Alla jag luktar på är för töntiga, för söta, för tunga, för blommiga, för lätta, för mycket citrus, för kräkiga. Jag vet inte. Alla dessa fina flaskor och annonser och ingen av dem som är jag. Jag måste lukta på fler, men det finns inga bra ställen. Jag vill lukta på de oåtkomliga. De som inte finns i fysiska affärer längre utan bara specialbutiker på internet. De som är mystiska, legendariska och givetvis perfekta. De som man tror måste komma från en liten parfymaffär i en taskig gränd i ett klyschigt skumt kvarter av en medelstor italiensk stad. Ni vet. Inte Grenouilles Paris, utan den andra klyschan, den med specialaffärer man måste ledas till i mörkret som har all världens dofter och som har sett likadan ut i 200 år och som aldrig kommer att försvinna. Äh, jag vet inte. Men jag måste ha en ny parfym.

5 kommentarer:

  1. Hahaha jitterbug perfume ja. Antar att du inte har läst den? Ganska töntig bok egentligen, men fabelrolig.

    Du borde hänga ut fler tänkbara anspelningar på "broderns" referenser...

    SvaraRadera
  2. Den senaste jag köpte (har visserligen bara tre stycken, men ja) var Pear från Marc Jacobs. Gillar de flesta av deras parfymer, men de är ju lite dyrare än många andra också. Fast du har förmodligen luktat på dem redan. Men i alla fall. En kompis till mig har någon Burberry-parfym, Burberry Brit tror jag, som luktar väldigt gott. Men jo, det är svårt det där med en doft som passar just en själv.

    SvaraRadera
  3. Detta påminner mig föresten om att jag vill läsa den här boken. Författaren blev intervjuad i Kobra i våras, han pratade bland annat om att det egentligen inte finns några manliga eller kvinnliga dofter, det är etiketter som industrin använder sig av för att kunna sälja parfym till män.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte luktat på Pear. De andra har väl varit okej, sådär, de har inte passat mig liksom. Ja, det är någon av Burberryparfymerna som luktar gott men den luktar alltid annorlunda varje gång jag känner den, så jag kan aldrig bestämma mig. Och jag tror inte heller att den är så himla jag.
    Åh, boken verkar jätteintressant!

    SvaraRadera